Zaterdag: tweede tussenbericht - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Wietse Slob - WaarBenJij.nu Zaterdag: tweede tussenbericht - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Wietse Slob - WaarBenJij.nu

Zaterdag: tweede tussenbericht

Door: Wietse

Blijf op de hoogte en volg Wietse

25 Juli 2015 | Canada, Ottawa

We gaan nu de grens over naar Canada. In de bus wat tijd gehad om bij te schrijven en terug te blikken.

Na vier prachtige dagen in New York te hebben doorgebracht besef ik pas hoe veel ik eigenlijk gedaan en geleerd heb. Ik had niet gedacht dat ik de Verenigde Naties vanuit dit perspectief zou mogen zien. Het gebouw had een soort vliegveld-achtige sfeer. Dubbele security, grote digiborden en vooral veel internationale mensen met verschillende belangen, maar met een gemeenschappelijk doel: vooruitgang op wereldniveau. Hier hebben we zoals ik ook al eerder heb gemeld, een aantal presentaties gehad. De informatie uit deze presentaties konden we gebruiken voor onze speeches.

Voorafgaand aan de reis heb ik al contact gehad met Eric Broekhuizen. Hij is ondernemer en auteur van het boek 'De Vergeten Oplossing'. Zijn idee, de ecoprijs, was het onderwerp waarmee ik de reis gewonnen heb. Als onderwerp voor mijn speech heb ik de ecoprijs weer gebruikt. Eric Broekhuizen heeft zijn engelse presentatie naar mij gestuurd die ik kon gebruiken om mijn speech voor te bereiden. Heel erg bedankt daarvoor! Mensen waren erg geïnteresseerd en er waren veel vragen. De Engelse vertaling van De Vergeten Oplossing schiet al aardig op volgens meneer Broekhuizen. Ook wordt er gezocht naar een geschikte uitgever in de Verenigde Staten. Er moet een manier zijn om dit idee in de toekomst ook op te nemen in het programma van de Verenigde Naties. Als je mee wilt denken, informatie wilt over zijn idee of je stem wilt geven kan dit op zijn site: http://www.devergetenoplossing.nl/het-principe-van-de-vergeten-oplossing/.

Veel delegates waarmee we op reis zijn, zijn ontzettend leuk! We zijn na New York weer met een behoorlijk diverse groep van mensen uit verschillende staten en wij als Nederlanders.

Het grootste deel van de mensen waarmee we reizen, kenden we voor die tijd niet. Omdat bijna iedereen 'alleen' was, was het erg makkelijk om met iedereen een gesprek te beginnen. Ik kwam erachter dat mensen terwijl ze best verschillend van elkaar zijn, in zekere zin ook weer erg op elkaar lijken. "Uiteindelijk zijn we er allemaal op uit om een leuke tijd te hebben in het ene leven dat we hebben", aldus Valerie Oosterom.

Door met anderen te praten, kom je meer te weten over hun levens en de verschillen tussen jouw leven en die van hun. Je hebt een heleboel verschillende mensen. Arme mensen, maar ook hele rijke mensen. Blanke mensen, zwarte mensen, Aziatische mensen, dikke en dunne mensen etc. Natuurlijk heb je die in elk land wel, maar in Amerika is de diversiteit enorm. Met name door de immigratie is Amerika volgens een Amerikaans meisje uit mijn bus een grote 'melting pot'.

Met de vijf nederlandse medereizigers onder elkaar (inclusief ik) blikken we soms even terug op bepaalde momenten of kijken we naar de verschillen tussen Nederland en Amerika. Wat we heel mooi vinden aan de reis, is telkens weer het warme welkom van de Odd Fellows. We hebben een geweldige reis gewonnen en worden enorm in de watten gelegd. We slapen in mooie hotels en krijgen goed te eten. Zodra we ergens mogen lunchen of dineren, staan de mensen in loges van Odd Fellows voor ons klaar en zorgen geweldig voor ons. Ook met soms de beperkte ruimte of middelen weten ze het zover te brengen dat wij met een gevulde maag en een paar nieuwe contacten onze reis weer voortzetten.

We zijn erg dankbaar dat we deze reis mogen maken met zoveel leuke mensen om ons heen. Dit hadden we echt niet willen missen.

Nu zitten we in de bus naar de grens met Canada. Onderweg hebben we lunch (pizza en watermeloen) gehad bij de Queen city lodge in Burlington. De sfeer is leuk en er is veel lol. Gelukkig hebben we nog een paar dagen te gaan :).

  • 26 Juli 2015 - 11:40

    Fimke:

    Hoi Wietse,
    Mooie verslagen, het lijkt me een hartstikke interessante reis. Ben benieuwd naar de foto's. Voor nu nog maar even genieten voor de rest van de reis.
    Groet,
    Fimke

  • 27 Juli 2015 - 12:47

    Eric Broekhuizen:

    Mooi verslag weer!
    Ik ben ook benieuwd naar de uitgebreide ervaringen van je verblijf bij de VN, maar dat komt wel als je terug bent.
    Geniet nog van je geweldige reis.

    Hartelijke groet,

    Eric Broekhuizen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wietse

Scholier 6 VWO RSG Simon Vestdijk. hobby's: sporten, muziek en reizen. 'Als je snel wilt gaan, ga alleen. Als je ver wilt komen, ga dan samen'. -Oud Afrikaans spreekwoord.

Actief sinds 08 Juli 2015
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 11964

Voorgaande reizen:

16 Juli 2015 - 30 Juli 2015

United Nations Pilgrimage for Youth Programma

Landen bezocht: