Uitgebreide terugblik op Ottawa en The Falls - Reisverslag uit Batavia, Verenigde Staten van Wietse Slob - WaarBenJij.nu Uitgebreide terugblik op Ottawa en The Falls - Reisverslag uit Batavia, Verenigde Staten van Wietse Slob - WaarBenJij.nu

Uitgebreide terugblik op Ottawa en The Falls

Door: Wietse

Blijf op de hoogte en volg Wietse

28 Juli 2015 | Verenigde Staten, Batavia

Nu even tijd voor wat meer tekst over de laatste dagen.

Nadat we van de Peace tower afkwamen, was er changing van the guards. Tijdens de werkweek met school heb ik dit al kunnen meemaken bij Buckingham Palace.
De Britse invloeden kun je in Canada duidelijk nog terugzien.

Als lunch hebben we sushi gegeten in de freiman mall in Ottawa. Er was tot twee uur de tijd om te shoppen en Ottawa zelfstandig te ontdekken. Ik had Ottawa als hoofdstad eigenlijk veel groter verwacht. Wat me ook opviel is dat Canadezen, vergeleken met Amerikanen over het algemeen iets aardiger zijn tegen toeristen. Bijvoorbeeld bij de security checks voor het Parlementsgebouw waren ze veel relaxter dan in Amerika. Het was allemaal nog wel strikt en streng, maar de manier waarop ging totaal anders. Ik denk dat dit in Amerika vooral te maken heeft met 9/11, wat ook wel begrijpelijk is na de indruk die 9/11 museum bij me achtergelaten heeft.

Er was nog wat tijd over om te shoppen. Deze tijd heb ik nuttig gebruikt om maple sirop en een sticker van Ottawa te kopen. Vanaf het begin van de reis ben ik op zoek naar stickers om op mijn koffer te plakken.

's Middags in de bus heb ik een interessant gesprek gehad met mijn Amerikaanse vriend Marco. Het ging over de verschillen tussen Amerikaanse en Nederlandse middelbare scholen. In Amerika is het normaal dat je op school uit een aantal sporten kunt kiezen en dat je die binnen je schoolperiode kunt beoefenen. Het idee van een sport beoefenen binnen je school is een big deal hier. Ik vind dit geweldig. Sport is belangrijk voor zowel je gezondheid, als voor sociale aspecten en voor de fun. Dit zou me ook wel leuk lijken in Nederland.

We hebben een break genomen van het rijden bij een groot picknick grasveld waar de sport kickbal bij ons is geïntroduceerd. Kickbal is een sport waarbij je de bal weg moet trappen en je moet proberen om je honk te halen. Als de bal wordt gevangen of als je wordt getikt met de bal, ben je uit. De regels zijn eigenlijk precies hetzelfde als bij softbal, alleen dan moet je de bal wegtrappen in plaats van slaan met een knuppel.

Na de sportbreak zijn we doorgereden naar ons hotel. Hier hebben geld gekregen om ergens te gaan eten. 's Avonds waren we te vinden in het zwembad of in de sportzaal. Het was heerlijk om weer even te zwemmen of hard te lopen zoals andere mensen deden.
De volgende dag zouden we de Niagara watervallen zien. Na een Harry Potter film, werd de wekker weer vroeg gezet voor de volgende leuke dag.

Maandag 27 juli. Onderweg naar de Niagara watervallen waren we met gekoeld water en zonnebrand gewapend tegen de hete dag. Nadat we over de Rainbow bridge het Canadese grondgebied weer opgezocht hadden, was er een lunch bij de Odd Fellows and Rebekahs of Ontario. Je kon zelf je eigen sandwich samenstellen met allerlei soorten vlees, salade en andere lekkere dingen. De piano die er stond zorgde voor een spontane muzieksessie, dus dat was wel leuk.

Na de lunch reden we naar Welland canal centre. Hier kunnen bezoekers op een platform schepen vanuit de hele wereld door het smalle kanaal voorbij zien komen. Op de foto's die nog volgen, kun je zien hoe weinig ruimte er is in het kanaal.

Inmiddels was de temperatuur al flink opgelopen.
Na het Welland canal centre reden we naar St. Catharines bij de Niagara watervallen. Het uitzicht was adembenemend. En ook al was de rij best lang, we zijn op de boot (de Hornblower) gestapt die ons bijna recht onder de watervallen heeft gebracht. Het was net niet echt. Het water stroomt van lake Erie via de watervallen helemaal naar lake Ontario. De Niagara watervallen behoren tot de grootste en bekendste watervallen van de wereld. Het is niet zozeer de hoogte die zo indrukwekkend is, maar vooral de breedte en de hoeveelheid water die er naar beneden stort. Hier wordt dan ook slim gebruik van gemaakt door er elektriciteit uit te winnen.

Die avond kwamen we weer terug bij de watervallen om ze verlicht te zien. De sfeer was zo goed en het uitzicht was eigenlijk te mooi om te vertrekken naar ons hotel in de provincie New York (Batavia). De watervallen waren een van de hoogtepunten van de trip. We hebben morgen nog een hele dag, dus ik ga nog niet denken over afscheid nemen of naar huis gaan. Tot later!

• 28 Juli 2015 - 14:23

Arja Van Der Tuijn:

Wietse, ik heb genoten van je verslagen! Ontzettend leuk om te lezen hoe je ervaringen zijn.

Ik hoor graag meer van jullie allemaal tzt in Emmeloord.

Veel groeten,
    Arja van der Tuijn

• 29 Juli 2015 - 12:19

Koos Van Der Span:

Fijn om te lezen dat jullie het erg naar de zin hebben gehad. Mooi ok om je verslag te lezen over het bezoek aan de Falls. Inderdaad prachtig, zowel overdag als 's avonds als het donker is. Toen wij er een paar jaren geleden waren (we waren bij vrienden op bezoek) hadden we een kamer met uitzicht op de watervallen. Prachtig. We zijn toen erg laat gaan slapen.
    Morgen gaan jullie weer huiswaarts, en zo komt aan al het moois een end.
    Nog een fijne dag en een goede reis.
    Hgr.
    Koos van der Span, Sappemeer.